12/25/2013

Miksi minä ostan tietokoneeni, kahvini ja lenkkarini juuri sieltä mistä ostan.


Sain uudet jalkineet joululahjaksi. Juurikin ne toivomani Niket. Mutta miksi juuri Niket? Ovatko ne kestävyydeltään Adidaksia paremmat? Ohittavatko Reebokit muotoilullaan? Jättävätkö Asicset materiaalivalinnoillaan kauas taakseen? Eivät. Ne ovat Niket. Se riittää. Meitä nk. brandwhoreja (pardon my french) on moneen junaan, ja koen kuuluvani (itsekeksimääni) Apple-strandiin. Se starttaa ihan viattomasti Marc Jacobsin lompakolla. Sen jälkeen alkaa Mulberryn ihannointi, kahvi kelpuutetaan vain Starbucksista ja jalasta löytyy ne surullisenkuuluisat lenkkitossut. Salilla myöskin kyseinen brändi loistaa kirkkaasti ja kauas, samalla kun musiikki raikaa vähintään iPodista, mieluiten iPhonesta. Ja kun se luuri on hankittu niin tarvitseehan sitä mätsäävän koneen tai vice versa. Ei kelpaa enää PC, ei Nokia, ei mikään brändäämätön lompakko eikä kahvi jostain Costasta, koska se ei ole cool. Jos opiskelijabudjetti sallisi, tähän noudattamaani suuntaukseen sopisi muuten myös Alexander McQueen. Ja Canada. Se huivi siis, ei goose (tai no menisi ehkä sekin, eipä vain niin ole tarvetta maassa, jossa harvoin mennään pakkasen puolelle). Moni muukin tuotemerkki istuisi, mutta kyllä se pyhä kolminaisuus tällä suuntauksella on Apple-Starbucks-Nike. Ja en todellakaan ole ainut laatuani. Kuinka monesti tähtidollarissa näkee PC:itä? Sen jälkeen kun minä luovuin omastani, ei yhtäkään. Entäpä Costassa? No enhän minä tiedä kun en siellä ikinä käy. 

Mutta onko tämä kaikki huonoksi? Nääh. iPhonen musiikki kuuluu kahden punnan merkittömillä kuulokkeilla. Jalkaprässiä pusketaan ylös H&Män trikoissa. Lempparikahvi on itse tehty pikakahvi-blend. Ylipäätäänsä mikään pakkomielle (jota tämä mielestäni on) ei voi olla liian paha, jos sen itse pystyy myöntämään, jos se ei valtaa koko elämää ja siitä ei mitään suoranaista haittaa ole. Tiedän kyllä, että tuen toiminnallani yhtiötä, joka kiertää veroja, sekä valutan rahani multikansallisiin firmoihin paikallisten sijaan. En myöskään aio väittää, että mikään tukemani brändi olisi laadullisesti parempi kuin yksikään muu vastaava. Puhelimeni meni korjaukseen parin kuukauden jälkeen, kun mikään aiemmin omistamani Noksu (olenko muuten ainut, joka ei voi sietää sanaa nokialainen?) ei vuosikymmenen aikana hajonnut. Yhteen piti jossain välissä vaihtaa akku mutta that's it. Omien empiiristen kokeideni mukaan myös PC:llä saa enemmän rahalleen vastinetta käyttöiän puolesta kuin omenalla. Olen myös sitä mieltä, että kovin monesti tuotteen kestävyyteen vaikuttaa käyttäjä. Jos osaa pitää huolta omaisuudestaan, se palvelee sinua takaisin. Itselläni kesti Converset ahkerassa käytössä monen monituista vuotta, kun joku vähän vähemmän hellävaraisempi tuhoaa omansa ennen kuin edes kuitissa seisova 30 vuorokauden palautusoikeus on umpeutunut.

Vaikka en mallikansalainen siis olekaan, en koe mitään sen suurempia omatunnontuskia. Minä vain ostan tavaroita, joista pidän. Starbucksin vihreä tee on parasta, mitä olen koskaan maistanut! Brändiuskollisuus myös tuo tietyn turvallisuuden tunteen. Kun toivon pukilta kenkiä, sanon vain värin ja koon, tiedän kyllä että juuri ne sopivat, omistanhan jo toisen parin samalta tuotemerkiltä. Jos tarvitsisin uutta lompakkoa, ostaisin uuden Marcin, koska olen jo niin tottunut sen kokoon, malliin ja laadukkaaseen nahkaan. Olen silti sitä mieltä, että kaikkea uutta kannattaa aina kokeilla, mutta ei siinä totutussa vanhassa aina vääryyskään vaani. Itse kun vaihdan osoitetta useammin kuin moni vaihtaa sukkia, on mukava että kaiken ei tarvitse aina muuttua. Mielestäni on myös vähän hassua, että nimenomaan tiettyjä brändejä paheksutaan. Ei kukaan ajattele että ai katos toi osti ton uusimman Lumian, vitsin aivopestybrändiorja, mutta auta armias kun kaivan sen 4s:äni laukustani niin kyllä löytyy mielipiteitä vaikka muille jakaa.


Olisi muuten todella mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä siellä ruudun toisella puolella ollaan? Aivopesu, jees vai no-no?




ps. eikö olekin mukavan kevyt aihe näin jouluksi. vähän vaihtelua kaikkiin "joulu-mikä ihana tekosyy ottaa selfie!"-kuvapostauksiin :-)






xxx

2 kommenttia :

  1. Hah, aivan mielettömän hyvin kirjoitettu teksti! Voin samaistua...Starbucksin kahvi ON hyvää, Nikeissa ON silmäämiellyttävämpi muotoilu kuin monilla kilpailijoillaan ja iphone ON liioittelematta paras puhelin mikä mulla on ikinä ollut. Merkki takaa yleensä sen, että tietää tismalleen mitä saa. Mutta toisaalta huvittaa miten esim. Victoria's Secret on vaan brändätty niin hyvin että 10-vuotiaat käyttää viikkorahansa niiden alusvaatteisiin ja Starbucksin auetessa Helsinkiin, jono oli monta viikkoa niin pitkä ettei sieltä ehtinyt kahvitauolla saamaan kahvia!

    Kiva blogi hei! Hukkasin osan porukkaa loppuillasta eilen, mutta toivottavasti selvisit ehjin nahoin kotiin:)

    Ida/
    Seven Steps to Town

    VastaaPoista
  2. Joo kyllä nostan hattua niille velhoille, jotka näiden brändien takaa löytyvät! On mielenkiintoista, että esim. paremmat Lumiat on paaaljon kalliimpia kuin iPhone, mutta niillä ei ole puoliakaan siitä statuksesta, mikä omenalta löytyy.

    Kiitos! Vähän kierreltiin ja kaarreltiin, mutta löydettiin lopulta. Oli kiva ilta, toivottavasti sullakin :)

    VastaaPoista